Защо се появи търсачката Napred.BG, ами Google?

За Google

Казвам се Калин Каракехайов и съм SEO оптимизатор. На тези от вас, за които това не значи нищо, аз съм от „лошите“ мистични типове, които манипулират резултатите в търсачката Google и на всичко отгоре им плащат за това :)

Ако не сте знаели, че това може да се прави – не се съмнявайте, че може. Google се поддава на всякакви действия и може да отговори само с предварително зададени контрадействия с цел самозащита. Google няма фантазия и не може да мисли. Защото е машина :)

Екипът на Napred.BG се отнася към постигнатото от Google с огромно уважение. Всеки ден в Интернет се излива неизчислимо количество нова информация, най-вече под формата на текст. Огромна част от този текст е безполезна, повтаряща се, никому не нужна информация. Никой не би могъл да се справи по-добре с подреждането на тази информация, отсяването на полезната и предлагане на търсене за части от секундата, от Google.

Вдъхновението за търсачката Napred.BG дойде именно от лекция по иновационни практики на специалист от Google (препоръчвам).

И от идеята, че „не за всички търсения трябва да бъде показван един и същи вид резултат„.

Първото нещо, което ни хрумна беше – да, Google показва линкове към сайтове, снимки, видео, карти… но всичко това в по-широк смисъл е пак един и същи вид резултат – вътрешен. Google изглежда не бяха доразвили собствената  си идея достатъчно много и се замислихме за причините…

Google преди и сега

Google е създаден през 1998 г., когато няма никакви по-съвършени търсачки, и за няколко години се налага като лидер сред търсачките, първо като качество, а впоследствие и като пазарен дял. Можем спокойно да кажем, че Google е спестил много ядове на търсещите информация оттогава. А Google даже е безплатен :) Всичко това прави компанията недосегаема от конкуренцията и те го знаят.

Когато са стартирали през 1998 г., Google не са предвиждали приходи в обозримо бъдеще и в продължение на години са работили за качество и това търсачката им да хареса на хората. И това дава невероятен резултат.

Днес Google печели десетки милиарди на година от рекламите в търсачката. Компанията е публична и инвеститорите искат максимални печалби. Нещата спрямо 1998 г. са коренно различни, а рекламите при комерсиалните търсения вече са повече от резултатите :(

Google алгоритъм и редактори

Търсачката обработва толкова много информация, че е изключено това да не става основно автоматично. Но алгоритъмът има и недостатъци – лесно бива разучаван и манипулиран от хора като мен (SEO оптимизатори), каквито има стотици хиляди по целия свят. Затова е необходима помощ от хора (редактори), които проверяват дали SEO оптимизаторите не са направили по-сериозен пробив, който да обърка и влоши резултатите в Google за някое важно търсене и ако да – оправят нещата ръчно. По принцип би трябвало за най-добър резултат да има баланс между работата, свършена автоматично, и задачите, поверени на хора. Но в Google няма такова нещо – алгоритъмът се оправя колкото може, а редакторите се намесват много рядко и само при крайна необходимост. Затова и Google оставя голяма част от всички опити за манипулиране на резултатите да бъдат успешни, разчитайки нещата все пак, макар и поразместени спрямо натуралното, да бъдат полезни за потребителя… някак.

Google в България

В България Google е абсолютен монополист на търсенето, а като пазар сме много малки и незначителни. Това води до 2 неща:

  • Редакторите са нещо много рядко тук и SEO оптимизаторите (особено силни в  БГ) правят каквото си искат, задръствайки Google с некачествено съдържание.
  • Google не е положил усилия да разбира смисъла на Българския език и разглежда фразите не по техния смисъл, а като сбор от отделни думи.

На практика всеки сайт в Google.bg е зависим от изключително сложен, напълно таен и неразбиращ българска граматика алгоритъм на машина, която никой не наблюдава, да не говорим да контролира :) Основната задача на тази машина е да печели пари, като показва в търсачката повече реклами – отгоре, отдясно, понякога вече и отдолу на резултатите.

Napred.BG

Както виждаме, Google умишлено пренебрегва качеството на търсачката (по-малко работни места за редактори, повече реклами), за да печели повече пари. Този недостатък отваря врати за Napred.BG – Българска търсачка, създадена да допълни Google с цел идеално потребителско изживяване при търсенето.

Има 2 основни случая, в които Google постъпва егоистично спрямо потребителите и не им дава най-доброто, за да ги задържи в търсачката (и евентуално да кликнат на реклама)

  • Потребителят търси сайт, в който иска да отиде, примерно „abv.bg“. За всички е ясно, че човекът иска да си влезе в пощата и не би се разсърдил, ако бъде пратен там, освен за… Google, който показва резултати и кара потребителя да кликне още веднъж, за да се стигне до пощата си. Napred.BG ще пренасочва всички очевидни търсения към съответните сайтове. Тази странна ситуация на търсене на конкретен сайт в Google заема около 30% от целия обем търсения, от които над 10% вече са въведени в базата на Napred.BG
  • Потребителят търси нещо толкова конкретно и лесно, че не му трябват много сайтове, за да си го избере, един хубав сайт би му свършил работа. Примерно може да търси „именни дни“, „кога е роден Васил Левски“, „курс на долара“ или „пожелания за рожден ден„. Такива са 5-10% от търсенията и Napred.BG ще показва за тях търсената информация директно след търсенето, вместо като Google да показва 10 сайта, при положение, че е необходим който и да е, стига да съдържа търсената информация.

По този начин Napred.BG ще показва/пренасочва към по-полезни от Google резултатите за над 30% от търсенията, а за останалите ще праща в Google без разлика спрямо търсене директно в Google.bg

Затова ако искате

  • Да подкрепите български проект;
  • Да нямате реклами в търсачката;
  • Любимите ви сайтове да се трупат на 1 клик разстояние;
  • Търсачката да разбира какво искате да намерите и да ви го дава веднага, ако може;

Може да изпробвате, сега или след време, дали ще ви хареса да живеете с Napred.BG като основна търсачка и начална страница :)



7 thoughts on “Защо се появи търсачката Napred.BG, ами Google?

  1. Страхотен проект сте реализирали, от скоро го ползвам и с ръка на сърцето мога да кажа, че съм много доволен :)
    Само един мноого лекичък коментар от моя страна има ако нямате нищо против…. дизайна на страницата с търсачката лично на мен не ми допада особено. Просто трябва още мъничко да се „пипне“ :)

    Поздравления за страхотната работа и продължавайте все напред!

  2. Съгласен съм с Конна езда.Наистина трябва да я пипнете тази страничка,поизчистете я малко. УСПЕХ!!!

  3. Здравейте, търсачката ми допада и бих искал да подам няколко български сайта. За съжаление не разбрах как да го направя. Ще съм благодарна, ако ми помогнете

    • Здравейте, ако сайтът ви е индексиран в Google, той попада и в резултатите на Napred.bg

  4. Колеги, искам да ви поздравя за проекта ви. Колкото повече алтернативи има на Гугъл, толкова по-добре!
    Искам да ви кажа няколко думи и аз, защото видях твърдения в интродукцията и представянето на Napred, за които може много да се спори, като всичко зависи от гледната точка, на говорещия.
    Чисто математически, а после и технически, една търсачка трябва да работи вярно. После идват методите за търсене от гледна точка ефективност, после идват методите на обработка на информацията, от където и произтича най-често, повечето недоволство на ползвателите. Примера с Prodavalnik ми се стори доста неуместен, защото за този сайт има сложна дискусия, както за най-голям, използван и т.н. така и за отношението на собствениците му към потребителите, които в същност ги хранят. Това е друга тема. В многото написано за Napred, никъде не видях ясно посочено, с какво можте да бъдете по-добъри от Гугъл? Също искам да напомня, че много хора ползващи търсачки, не са идиоти и сами могат да си организират търсене, с различни сечения, за постигане на оптимални резултати. Не е лошо, авторите на проекта, за да не бъдат голословни, да напишат един два примера, от които ясно да се вижда предимството, ако се използва Napred. Аз също съм убеден, че Гугъл филтрира и манипулира голяма част от информацията, но за да подкрепя искрено вашето начинание, вие трябва да ме убедите във вашите инженерни и програмистки методи, за реализиране на рекламираните предимства. За сега не мога да открия разлика, когато тествам Napred и Гугъл. Ако се разчита само на това, кой български сайт ще се показва по-напред в някаква класация, това е умряла работа..за дечковци. Вдигнете поглед, гледайте по-далеч и проектирайте търсачката не като копие, а като оригинал!

    • Предимствата на търсачката не са в самото търсене, а в User experience. Изложени са на http://homepage.napred.bg/, благодарим за сериозния коментар.

Вашият коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван Задължителните полета са отбелязани с *

*

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>